Graviditets Vecka 23

Vecka 23 Here I Come



I magen:

Foster i vecka 23

Hudens pigment tillkommer och även om fostret ackumulerar kroppsfett så sitter huden löst, vilket ger fostret ett skrynkligt utseende. Det händer för att huden produceras snabbare än kroppsfettet. Fostret rör på fingrar, tår, ben och armar och det kan hända att kvinnan känner fosterrörelserna tydligt. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

Om fostret föds nu finns det en liten chans att det överlever med kvalificerad experthjälp och chansen för överlevnad ökar nu för varje dag.

 

 

 

vikt.JPG langd.JPG

600 gram

26 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Ju närmare förlossningen du kommer desto svårare kan det bli att sova. Nattsömnen kan bli kort på grund av exempelvis täta urinträngningar, halsbränna och kramp i benen. Kanske ett varmt bad, en kopp örtte, lugnande musik eller en god bok kan hjälpa dig att somna lättare. En del läkare rekommenderar att kvinnan sover på sidan med en kudde mellan benen.

Tänk på att inte stressa eftersom det får din puls att öka. När din puls ökar så ökar också fostrets puls. Det kan märkas genom att barnet kan sparka. Prova avslappningsövningar eller vila för att lugna fostret.

Partner:

Hjälp din partner att stressa av. Prata med varandra och ta reda på vad som gör henne stressad. Ofta kan det vara osäkerhet om framtiden, exempelvis er ekonomiska situation eller frågor inför förlossningen. Prata, prata och prata! Det kan också vara lugnande för henne om ni diskuterar och planerar förlossningen och tiden strax efter den. Läs mycket tillsammans om de saker som gör henne orolig. Det får också dig att känna dig mer delaktig i graviditeten.

Mödravården:

Du fortsätter att besöka mödravården regelbundet, ungefär var fjärde vecka fram till vecka 28.


Kommentarer
Postat av: gravid

men åå vad mysigt med en mage som syns..vad jag längtar

2010-01-20 @ 10:06:52
URL: http://biologiskaklockan.bebbeblogg.se
Postat av: gravid

ja det ska jag :) det är min nr två... den är beräknad i början av septemebr så det är fortfarande tidigt! jag hittade din blogg på familjeliv :)

2010-01-20 @ 10:19:32
URL: http://biologiskaklockan.bebbeblogg.se
Postat av: zarah

kolla h&m hemsida. där har de mer kläder än vad som fanns i butiken. nåt jag ska köpa är de där "magbanden" som ser ut som linnen. har du fått halsbränna, något knep att få bort den?

2010-01-20 @ 10:31:18
URL: http://muppmulle.blogg.se/
Postat av: Jennie

Vilket fint inlägg :)

Diggar din pyjamas, har likadan !

2010-01-20 @ 15:29:55
URL: http://nennsan.blogg.se/
Postat av: lina

awwww <3 GRATTIS hihi

2010-01-20 @ 15:34:28
URL: http://broberglina.blogg.se/
Postat av: elin

är det stor skillnad på magens storlek nu jämfört med Neo samma vecka?

2010-01-21 @ 01:35:46
Postat av: Fia

Svar JAAAAAAAA Elin , jag är gigant mot vad jag var med Neo.Ska se om jag hittar nått kort , tyvärr hade vi ingen diggi då utan det var den gamla hederliga som gällde =)

2010-01-21 @ 10:09:01
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: Diana - MissMelody TÄVLING pågår just nu!

Vilken söt pyjamas!

Åh, jag tycker det där med graviditet verkar så läskigt. Finns det inget sätt att få barn men skippa graviditeten? haha :p om man bortser från adoption då menar jag :P

2010-01-23 @ 17:06:39
URL: http://missmelody.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0