När Nova & Nora Kom Till Världen

Jag vill börja med att varna känsliga läsare då vissa bilder på mig kan verka stötande!

Torsdagen den 15/4 ringde klockan som vanligt men vi låg kvar och myste ett tag hela familjen innan jag och Neo gick upp.Jag kände mig jätte kissnödig och när jag reser mig upp känner jag hur nått varmt rinner längs benen.Min första tanke var men guu har jag kissat på mig?!Det fortsätter att rinna så jag skriker till älskling att mitt vatten har gått.När jag tittar på min hand ser jag att det är blod!Jag tar mig in på toan och blodet fortsätter att rinna och jag grips av panik.Älskling blir helt ifrån sig och vet inte vart han ska ringa så jag skriker 112!Blodet fortsätter att rinna och det har blivit en stor pöl på badrums golvet.Jag blir helt hysterisk och Neo blir livrädd.Jag trodde att vi var på väg att förlora våra tjejer....Älskling ger mig luren och jag får prata med en kvinna som är lugnare än en filbunke.Hon försöker få mig att andas lugnt och lugna ner mig tills ambulansen kommit.Det kändes som en evighet innan dom kom.Jag får lägga mig på båren och dom bär ner mig till ambulansen.Kan tänka mig att det blev en show för grannarna.Jag har fortfarande inte känt några fosterrörelse så jag är helt förtvivlad och inte kan ambulansvårdarna svara mig om dom lever för dom har ingen utrustning.Killen sa att dom knappt hade grejer för att klara av en förlossning vilket inte gjorde saken bättre.Dom slår på sirenerna och kör som en galning.

Framme på förlossningen står en massa personal redo att ta hand om mig.Jag är fortfarande helt hysterisk eftersom jag inte vet om dom lever.Dom kopplar på  CTG och jag får höra hjärtljud från båda.NU var det glädje tårar som kom och strax därefter kommer älskling som fick lämna Neo hos mamma.Nu känner vi oss lugnare men vi vet fortfarande inte varför jag blöder.
Klockan 09:00 kommer en läkare som undersöker mig och jag är öppen 2cm och hinnorna känns hela.Vilket förmodligen betyder att det är jag som blöder.Jag fortsätter att blöda och jag har fortfarande inte kissat så det fick jag göra i ett bäcken.Då kom det ett stort koagel.Dom gör ett ul då läkaren misstänker att det är en del av moderkakan som lossnat.Vilket hon också tycks se under ultraljudet.För säkerhets skull tar dom ett prov på blodet som visar att det är blod från mig.

Klockan 10 kommer läkaren och meddelar att det beslutats att jag ska akut snittas.Snittas jag inte kan jag förblöda eller så kan tvilling 1 ( Nova ) för syrebrist.
Nu är det snabba ryck som gäller så dom fixar till mig och jag rullas iväg för op.Operationsrummet är fyllt av personal , det var säkert mellan 10-15 personer.
Narkosläkaren sätter en spinal och kroppen blir varm och känseln börjar försvinna.Känslan var som att benen sov och jag kunde inte röra dom.
Det var två manliga sköterskor så var jätte roliga att prata med.Ett stort plus till han som gav mig näsdroppar då jag knappt kunde andas.

Innan jag rullas iväg

Klockan 10:45 tog Nova sina första andetag och 10:47 tar Nora sina.Båda flickorna skriker direkt och älskling får följa med och klippa navelsträng bland annat.Vi hade turen att det fanns 4 barnläkare på plats som kolla tjejerna.
Jag hinner se Nova en snabbis innan dom åker vidare till NEO-IVA.
Mig fixar dom till och jag rullas iväg till uppvaket.Det visade sig att det var en en tredje del av Novas moderkaka som lossnat och det var en fraktur på Noras.Det lustiga var att vi var på tul dagen innan och allt var bara bra så det kan vända fort.På sjukhuset förlorade jag mer än en liter blod och säkert ett par deciliter hemma men som tur var slapp jag få blod.

12:50 rullas jag vidare till special BB men vi stanna till hos flickorna innan.



Så gick det till när flickorna kom till världen.

Här plockades dom ut



Min otroligt sexiga hormonrand har inte försvunnit än men magen har dragit ihop sig rätt bra.Nu ser jag bara lite små gravid ut ;)



Sen måste jag ge ett stort plus till all personal på special BB och NEO-IVA!
Vilka underbara människor!

Kommentarer
Postat av: ina

Grattis, grattis!

Hoppas flickorna och resten av familje mår bra!



Kram

Ina

2010-05-02 @ 22:01:39
URL: http://www.inaslillaliv.blogspot.com
Postat av: elin

men oj vilket drama du varit med om, så skönt att allt gått bra!! Tänker på er!



kram elin



p.s sprang på Monica idag och glömde gratta henne till att ha blivit mormor igen så du kan väl hälsa det från mig ? =)

2010-05-02 @ 22:44:12
Postat av: Erica

Vilken historia! Gravidoch dan som jag är lipar jag lite när jag läser om Nova och Noras ankomst...Skönt att allt fick ett lyckligt slut och att ni alla mår bra!



Nu har jag för övrigt fattat att jag måste godkänna kommentarerna för att se dem...så nu kan jag kanske svara på frågan du ställde för typ 100 år sedan;) Min lill* skatt är beräknad till den 1/10 men eftersom jag inte är villig att riskera ännu ett akutsnitt med allt vad det innebär kommer jag att få ett planerat snitt 2-3 veckor tidigare.

Kramar till er!!

2010-05-02 @ 22:48:21
URL: http://eae.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Tvillinger er kult!

2010-05-02 @ 23:45:15
URL: http://kastem.blogg.no
Postat av: Sanne

Stort grattis till dina små flickor, fick nästan tårar i ögonen när jag läste om dagen. Hoppas ni mår bra nu :)

2010-05-03 @ 06:11:22
URL: http://thaisweetchili.blogg.se/
Postat av: MallaW

Spännande läsning fastän jag tycker det är hemskt läskigt med snitt! Vad fint såret har läkt, hade ingen aning om att det gick så fort, samt vad snabbt magen har dragit ihop sig. Har du använt din Belly Bandit? Och så fina och duktiga flickor såklart :-) Kram från MallaW på FL.

2010-05-03 @ 15:46:23
Postat av: Fia - Nybliven 3 barns mamma

Jag har bara testat den på och jag ångrar nästan att jag inte köpte XS för den kommer nog snart vara för stor.Varför jag inte använt den än är att det skaver lite mot snittet så jag ska vänta lite till.Men jag är chockad över att magen ändå dragit ihop sig så pass på egen hand.För det är ju min andra graviditet plus att magen var nog större än sist.Men det är bara att tacka och ta emot ;)

2010-05-03 @ 16:53:42
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: Stina

Oj vilken förlossning! Förstår att det måste kännts läskigt. Blev också snittad (urakut, så fick inte vara vaken).



Ditt snitt blev ju jättesnyggt! Mitt ser rent ut asgt för jäkligt ut, men vad gör väl det när dottern klarade sig!



KRAM Stina

2010-05-03 @ 19:21:46
URL: http://fladdor.blogspot.com
Postat av: Lis

Oj oj, snacka om snabba svängar. Dock lite dålig stil att inte ha lite utrustning i ambulansen iaf.

Grattis till tjejerna, och skönt att det gick så bra som de gjorde. Jag hade svimmat. Tål nämligen inte blod.=( Ta hand om er. /Lis

2010-05-04 @ 14:16:09
URL: http://lisnilsson.blogg.se/
Postat av: Viola

Oj vilken dramatik! Vilken tur att allt gick så bra trots allt.

2010-05-09 @ 17:35:52
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: LISA [mamma till Alva och bebis i magen]

Vad skönt att allt gick bra! :)



2010-09-11 @ 17:17:25
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej och tack för din berättelse. Är själv i v 25 nu med tvillingtjejer och tänker mycket på hur förlossningen kommer att bli.

2011-06-30 @ 08:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0